12.8 C
Prague
Pondělí, 30 září, 2024

/

Pár kroků, jak začít i sama doma s angličtinou u nejmenších

Mnozí rodiče váhají začít s druhým jazykem u dítěte. Buď mají mezery v gramatice, necítí se sebevědomě při vyprávění, nemají „dobrý“ přízvuk, nebo anglicky prostě „dobře“ nevědí. Raději čekají na školu či školku, která má přece profesionálů a ti to zvládnou lépe než oni.

Samotní učitelé angličtiny ale rodiče po celém světě podporují v tom, aby se nebáli navzdory svým nedostatkům v angličtině pokračovat a vést k vyprávění a učení se jazyka i své děti. Jak na to? Zde jsou odborné rady, zda naše skromné ​​začátky.

Pomohla mi NUTNOST, MOTIVACE, NADŠENÍ
Můj přízvuk je jedna katastrofa. Angličtinu jsem se učila v zahraničí mezi Rusy, pak Iry, Američany a Poláky. V řeči mi cítit všechny tyto přízvuky. Gramatiku ovládám jen v písemném styku, v mluveném jsem stydlivka. No když jsem se ocitla sama uprostřed Belfastu, dokázala jsem se parafrázovat, kamkoli jsem potřebovala.

Stačila nutnost, motivace a nadšení. Určitě jste slyšeli rady, abyste angličtinu nechali raději na profíky, aby se vaše děti nedejbože nenaučili od vás chyby, za které budou pykat do konce života.

DÍTĚ MÁ CÍTIT BEZPEČNĚ
Můj muž mluví anglicky výborně, ale naše pětiletá dcerka se s jazykem raději obrací na mě. Když jí čtu pohádky s tím hrozivým přízvukem, poslouchá mě s rozzářenýma očima a opakuje po mně fráze, překládá do češtiny. Obě pojmenováváme předměty, barvy, anglicky počítáme.

Ví, že dělám chyby a hned si je vyhledám a opravím. Zpíváme si anglické písně a vyhledáváme slovíčka. Nebojím se chyb já, proč by se měla ona? A když ji navštívila kamarádka z Nového Zélandu, štěbetali si obě, co jim přišlo na mysl, obě pletly oba jazyky dohromady a rozuměli si perfektně.


Učte ANGLIČTINU BEZ UČENÍ ANGLIČTINY
Četla jsem si a dívala debaty s profesory, kteří učí na univerzitách jazyky po celém světě. A někteří tvrdí: učte děti angličtinu bez učení angličtiny. Co to znamená? Nesoustředit se na to, že se učíte angličtinu, ale přímo v angličtině rozebírat témata, která vás zajímají a baví.

A důležité – rozebírat je s někým, kdo vás neopraví, tedy se s ním cítíte v bezpečí a sebevědomě říkáte, co máte na srdci či na mysli. Takto se má cítit i vaše dítě při vás a vy při vašem dítěti.

Zde jsem sesbírala několik odborných rad, podle kterých se řídíme i my doma, když učíme dcerku angličtinu:

  1. Krátké, ale časté konverzace angličtiny každý den. Děti mají svou „dávku“ angličtiny dostávat každý den po troškách, aby si nevyčerpali pozornost, ale ji naplno využili. Patnáct minut, deset – odhadněte podle toho, jak je to bude držet. Rozdělte si je klidně do celého dne – ráno krátká pohádka v knize anglicky, na oběd pár anglických písniček, večer před spaním Peppa Pig v originále.
  2. Opakování je matka moudrosti. Nebojte se opakovat písničky dokola, číst tytéž příběhy dokola, hrát se barvy dokola či počítat do deset dokola. Děti pochytí fráze, věty, slova mnohem snadněji a přirozeněji.
  3. Hra či výměna rolí. Pokud jste si sami namemorovali slovíčka například v tématu vaření, zahrajte se s dětmi anglického kuchaře-zákazníka. Objednávejte z imaginárního menu, vařte, hledejte potraviny, zmrzlinové chutě, ovoce, zeleninu, barvy … Nebo lékař-pacient, zvířátko-chovatel, máma-dítě … Čím více zábavy, tím efektivněji učení.
  4. Vezměte si na pomoc tablet, audio-anglické pohádky, říkanky a písničky, dokumenty, CD, DVD. Pohádky pouštějte dětem v anglickém originále (Moana, Frozen, Brave, Mickey Mouse, Mr. Bean, Peppa Pig, Pocoyo), učte se spolu písně – Twinkle little star, Old MacDonald, Baa Baa Black Sheep, Incy WinCE Spider, Five little Monkeys . Zvolte i písně, ve kterých se vyžaduje od dítěte akce – If you’r Happy and You Know It Clap Your Hands nebo Head, Shoulders, Knees and Toes …..
  5. Nezapomeňte navštívit knihovnu s oddělením pohádek v anglickém jazyce. Najdete tam knížečky pro nejmenší i starší s úrovní jazyka. Pro nejmenší volte ty s jasnými barvami, atraktivními ilustracemi. Nebo ty s otevíracími okénky, vysouvacími částmi, rýmy. Ukazujte prstem a čtěte si společně slovíčka.
  6. S čím začít? Odborníci radí – udělat dítěti základ: čísla od jeden do deset, dvacet, barvami, adjektiva a jejich opozita, částmi těla, hračkami kolem vás, oblečením, zvířátky a jídlem. Dobré je znát postupně i čas, kalendář (dny v týdnu, měsíce, roční období). Přidejte i fráze: Please, thank you, good morning, Let ‚play, Let‘ sit down, where is …, what is …, what colour is …, I like, I do not like , can I have …? Nakonec přidejte slovesa z aktivit, které dělá dítě. Volte vždy krátké jednoduché věty, výstižné, popisující slova.
  7. Pokud máte anglicky hovořícího přítele nebo někoho, kdo je v angličtině profík, pozvěte ho na návštěvu a nechte dítě zapojit se do konverzace (nebo ať se hraje opodál – vždyť víte, na děti se „lepí“ všechno, i to co „neslyší „).